Verloskundigepraktijk Wolvega
Verloskundigepraktijk Wolvega
Verloskundingenpraktijk Juf Ooievaar

Gezonde leefstijl

Als jij en partner gezond zijn en gezond leven is de kans op het krijgen van een gezond kindje het grootst. Gezonde voeding en beweging zijn daarom erg belangrijk

Roken

Het is het beste als jij en je partner niet roken in de periode van zwanger worden. Roken heeft niet alleen een negatieve invloed op jullie gezondheid, maar ook op de vruchtbaarheid.  Als je eenmaal zwanger bent is het belangrijk om, als zwangere,  niet meer te roken.  Het neemt namelijk meerdere risico’s met zich mee tijdens de zwangerschap maar ook in het verdere leven van jullie kindje. Zo is er een groter risico op oa een miskraam, vroeggeboorte, loslating van de placenta, wiegendood en astma. Als je rookt raden we dus aan om per direct te stoppen. We snappen dat dit heel lastig is, daarom is hulp vragen helemaal niet raar. Op de website www.rokeninfo.nl kun je informatie vinden over de risico’s van roken tijdens de zwangerschap, over hulp bij het stoppen met roken, maar ook een motivatiefilmpje om te stoppen met roken, klik hier voor het filmpje en klik hier voor een folder over roken en alchohol-gebruik tijdens de zwangerschap. Wil je graag hulp bij het stoppen met roken, kijk dan op deze sites: stoppenmetrokeninfryslan.nl en steunpuntstoppenmetroken.nl. Hier kun je kijken welke stopmethode bij je past, individueel of in groepsverband en kun je ook informatie vinden over vergoedingen vanuit de zorgverzekering.

Alcohol

Ook het gebruik van alcohol heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid. Dus in de periode van zwanger worden is het aan te raden om alvast te stoppen met het drinken van alcohol. Vooral omdat je de eerste twee weken van je zwangerschap nog niet weet dat je zwanger bent. Alcohol drinken tijdens de zwangerschap wordt ook afgeraden. Mocht je nog niet gestopt zijn met het drinken van alcohol in de periode van zwanger worden, stop er dan alsnog mee als je een positieve zwangerschapstest hebt. Gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap kan ervoor zorgen dat de ontwikkeling van het kindje wordt verstoord, er kan hersenschade optreden en het kindje kan het met het Foetaal Alcohol Syndroom geboren worden. Klik hier voor meer informatie over alcoholgebruik in de zwangerschap.

Medicatie

Gebruik je medicijnen, dan is het raadzaam om na te gaan of je deze medicijnen in de zwangerschap zou mogen gebruiken. Medicijnen die je in de zwangerschap beter niet kan gebruiken, kun je over het algemeen tijdens het ontstaan van een zwangerschap ook beter laten staan. Soms is er een alternatief beschikbaar en soms is het beter helemaal te stoppen met de medicatie. Overleg hierover met je huisarts of specialist.

Voedingsadviezen

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond te eten. Van bepaalde voedingsmiddelen heb je meer nodig en sommige moet je nu juist laten staan. Tijdens je zwangerschap hoef je niet “voor twee” te eten, de basisvoeding die wordt geadviseerd voor volwassenen, is ook voldoende voor zwangere vrouwen. Wil je weten of je een bepaald product beter wel of niet kan eten, kijk dan op de site van het voedingscentrum, ofvraag het ons.

Tijdens de eerste controle krijg je van ons een brochure mee over gezonde levensstijl tijdens de zwangerschap. Heb je hier vragen over? Stel ze gerust!

Foliumzuur
Het advies is om dagelijks 0,4 mg of 0,5 mg foliumzuur te slikken van vier weken vóór tot twee maanden na de bevruchting. Dit verkleint het risico op spina bifida (open ruggetje). Foliumzuur is in tabletvorm te krijgen bij de drogist, een recept is niet nodig.

Vitamine D
Het advies is om dagelijks 10 microgram vitamine D te slikken, gedurende de hele zwangerschap en de tijd dat je borstvoeding geeft. Dit helpt mee om voldoende calcium op te nemen uit de voeding, wat belangrijk is voor de opbouw van het skelet. Vitamine D is in tabletvorm te krijgen bij de drogist, een recept is niet nodig.

Vitamine A
Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Omdat in lever veel vitamine A zit, is het beter dit tijdens de zwangerschap niet te eten. Eén boterham met leverworst of paté per dag kan geen kwaad.

Vitaminepreparaten
Behalve foliumzuur in de eerste 3 maanden van de zwangerschap en vitamine D gedurende de hele zwangerschap en borstvoedingsperiode, is het niet nodig om extra vitamines en mineralen te slikken tijdens de zwangerschap. Mocht je toch extra vitamines en mineralen willen gebruiken, kies dan voor een preparaat speciaal voor zwangere vrouwen en gebruik de aanbevolen hoeveelheid. Vaak zit er al genoeg foliumzuur en vitamine D in, dan hoef je deze vitamines niet meer apart te slikken.

IJzer
Zorg dat je genoeg ijzer binnenkrijgt door bijvoorbeeld volkorenbrood en vlees te eten. Zo verklein je de kans op bloedarmoede door ijzergebrek in de zwangerschap. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten zoals groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Probeer de producten waar calcium in zit, zoals melk en yoghurt meer buiten de maaltijden om te nemen, calcium remt namelijk de opname van ijzer uit je voeding.

Rauw vlees
Het eten van rauw vlees kan kans geven op besmetting met listeria en toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose). Besmetting met toxoplasmose kan ernstige gevolgen hebben voor je ongeboren kind. Daarom is het belangrijk voorzichtig te zijn, niet alleen met rauw vlees maar ook met rauwe groente, vleeswaren (zoals salami, cervelaat, filet americain, rosbief) en (rauwkost)salades. Als je toch kiest voor rauwe producten, is het aan te raden producten ver voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum te kiezen en deze snel na aankoop te eten. Was groente goed voordat je ze verwerkt.

Vis
Het is gezond om twee keer per week vis te eten. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby’s. Toch zijn er een aantal punten waar je op moet letten bij het eten van vis. Eet liever geen roofvissen, zoals verse tonijn en koningsmakreel. Eet liever geen voorverpakte vis uit de supermarkt zoals gerookte zalm en paling, deze kunnen namelijk listeria bevatten. Gerookte vis zoals paling en makreel worden door het roken gaar gemaakt waardoor eventuele bacteriën onschadelijk worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria.

Kaas
Eten van (zachte) kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk kan kans geven op besmetting met de listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor jullie kind. Op Franse kaas van rauwe melk staat de aanduiding ‘au lait cru’ op de verpakking. De meeste buitenlandse kaassoorten in Nederland zijn gemaakt va gepasteuriseerde melk. Deze zijn dus veilig.Als er niets op het etiket staat, kan de kaas gegeten worden. Hoewel Nederlandse boerenkaas (bijvoorbeeld boeren Goudse) ook is gemaakt van rauwe melk, kan die kaas gerust worden gegeten. Het is namelijk een harde kaas die weinig vocht bevat. Hierin kan listeria niet overleven. De kans op een listeriabesmetting is gelukkig vrij klein. Daarom hoef je je niet direct ongerust te maken als je per ongeluk of ongemerkt een ‘fout’ kaasje  hebt gegeten.

Verloskundingenpraktijk Juf Ooievaar
Juf Ooievaar Wolvega

06-27119536 | info@jufooievaar.nl | Keiweg 4B, 8471 CX Wolvega

06-27119536 | info@jufooievaar.nl | Keiweg 4B, 8471 CX Wolvega